השיניים הם חלק משמעותי מהמראה הכולל שלנו ומה שאנחנו משדרים לסביבה החיצונית שלנו ולצרוך העניין, דמיינו קולגה, שמחייך אליכם בפה מלא שיניים בוהקות ונוצצות לבוקר אור, אל מול קולגה שמחייך אליכם בפה המכיל שיניים עם כתמים רבים, אל מול מי תרגישו חיובים יותר?

כל אמא (ולא רק פולניה) דואגת להסביר לילדיה עד כמה חשוב לדאוג לטפל ולטפח את השיניים יום וליל, על מנת להימנע מתקריות וביקורים אצל רופא השיניים וכך היא מגבילה או מונעת משקאות ממותקים וסוכרים, לרבות ממתקים אשר עלולים לגרום לבעיות שיניים רבות אך מעבר להימנעות מסוכרים וצחצוח שיניים בוקר וערב כמו גם ביקור תקופתי אצל רופא שיניים, קיים צורך ליטול תוספי תזונה לחיזוק השיניים והחניכיים.

הויטמינים שיהפכו את החניכים והשיניים שלכם לבריאות

ויטמין C – ויטמין C חשוב מאוד לשם יצירת חלבון קולגן באמצעותו נבנות עצמות ורקמות יציבות לרבות נימי דם בשיניים ובחניכיים. עוד חשוב להבין כי ויטמין זה נוגד חמצון, כך שניתן לעקב את התפתחותה של דלקת חניכיים. איפה אתם יכולים למצוא ויטמין C  ? בפירות וירקות אותם אתם צורכים במהלך היום יום.

אומגה 3 – חומצת שומן בעלת יכולות מוכחות ומעוגנות במחקרים רבים ובין היתר שיפור משמעותי של דלקת חניכיים חריפה. איפה אתם יכולים לצרוך אומגה 3 ? שמן דגים ו/או אצות ים. מי שלא צורך דגים ו/או אצות ים, יכול בהחלט להסתפק בכמוסות אותן ניתן לרכוש בפארמים השונים.

ויטמים D וויטמין K  – שני ויטמינים שמסייעים באופן יעיל לבניית עצם החניכיים וחיזוק החומר ממנו בנויות השיניים. כדי להצליח ולאפשר לגוף לספוג ויטמין D  יש צורך להיחשף אל השמש לכל הפחות 10 דקות ביום. ויטמין K לעומת זאת צורכים ע”י אכילת מזונות ירוקים ובין היתר קייל, כרוב ניצנים, ברוקולי, אספרגוס וכיוצא בזאת.   כדי להמעיט בביקורים כמו גם במערך טיפולי שיניים, חשוב להקפיד ולצרוך ויטמין D כמו גם ויטמין K.

ליקוריץ –  ליקוריץ הוא שורש בו משתמשים לרוב לרקיחת משחת שיניים. בליקוריץ יש מרכיבים יעילים מאוד אשר מונעים את רובד חיידקי השן או במילה המוכרת יותר, מונעים את התפתחות הפלאק. מעבר למשחת השיניים אשר מכילה את שורש הליקוריץ, אתם יכולים לרכוש בחנויות טבע את שורש הליקוריץ.

מים – הידעתם שמים מסייעים לשמירה על בריאות השיניים? לא תאמינו כמה קל לשמור על בריאות השן – שתיית מים מגבירה ומאפשרת לנו לשמור על רמת ריר גבוהה בחלל הפה. ריר נחשב וידוע כמגן טבעי נגד עששת. אם השיניים שלכם חשובות לכם, השתדלו ללגום מים ברוב שעות היום, כך תוכלו להימנע מעששת בטווח המידי ובטווח הרחוק. עוד מומלץ לשתות במהלך היום תה ירוק המכיל חומרים נוגדי חמצון המעכבים את התרבות החיידקים בחלל הפה, אותם חיידקים שגורמים למחלות חניכיים מגוונות.

כך תמנעו מבעיות חניכיים בקלות

אין ספק כי כל מרפאת שיניים בתל אביב תשמח לקבל אתכם ולטפל בשיניים ובחניכיים שלכם, אך כדי להמעיט ביקורים ולהימנע מבעיות חניכיים (קלות וחמורות כאחד), נכון להיעזר בחמשת הוויטמינים אותם ציינו לעיל. כל אחד מהוויטמינים יאפשרו לכם להתרחק מכאבים, ריחות לא נעימים וטיפולים מורכבים אחרים, אשר נובעים מבעיות חניכיים בעיקרן ומהזנחה. את הוויטמינים אתם יכולים לצרוך ממאכלים ומשקאות שצורכים בסופרים ומאידך, אתם יכולים לצרוך את הוויטמינים שהוזכרו מעלה בקפסולות אותן תרכשו ברשתות השיווק ובפארמים השונים. צריכת הוויטמינים אינה דורשת מכם מאמץ כל עוד אתם מקפידים ליטול קפסולות בהתאם לכמות המומלצת.

מוגש מטעם ד”ר מאיה בן צבי: מרפאת שיניים בתל אביב