לימודים אקדמאיים מלווים באופן טבעי במידה מסוימת של מתח ועצבנות. תחושות מלחיצות אלה נחשבות כחלק בלתי נפרד מתקופת המבחנים. בעוד שמתח מסוים הוא, מן הסתם, חלק מכל חוויה שבה אנחנו עומדים בפני בחינה, הרי שעצבנות יתר עלולה להשפיע לרעה על ההצלחה שלנו במבחנים. מצב שכזה משפיע על הזיכרון, על רמת הריכוז ועל תופעת הבלאק אאוט, ויוצר הסחות דעת במהלך הבחינה, ומעורר בין היתר גם תחושה של ייאוש.

כסטודנטים, למשל במסגרת לימודי חינוך, המטרה שלכם היא בוודאי לפתח קריירה בתחום. אתם שואפים להיות חלק מהחינוך של הדור הבא. לומדים בשקידה כדי לקבל כלים מעשיים ועיוניים ולהבין את מהות החינוך באמצעות שיעורים הממחישים את הזיקה בין התיאוריות החינוכיות לבין המציאות בה פועלת מערכת החינוך שלנו. אתם מתעניינים בחומר, מנסים לעמוד בכול המטלות הנדרשות אבל איך תוכלו להבטיח שלא תיכשלו במבחנים רק בגלל מתח ולחץ מיותרים?

בין אם אתם שייכים לסטודנטים שנעשים מתוחים במיוחד לפני כל מבחן, ובין אם לא, הנה כמה דרכים שיאפשרו לכם להתרכז וללמוד ביעילות רבה יותר, בעיקר כשאתם מתכוננים לבחינה.

תוספי תזונה וצמחי מרפא – להרגעת העצבים

בריאות טובה ועצבים רגועים קשורים זה בזה. תזונה היא גורם מפתח לשמירה על בריאות טובה ושליטה בתחושות של מתח וחרדה. מומחים טוענים כי לתזונה יש תפקיד מכריע בניהול החרדה, ותוספי מזון יכולים לשפר עוד יותר את התזונה הטובה. המסלול המוביל לתחושת רוגע בבחינה בנוי על חיים רגועים לפני הבחינה. תוסף התזונה או צמח המרפא הנכונים, עשויים להיות חלק מהפתרון להרגעת העצבים ביום הבחינה. התוספים הנפוצים כוללים:

  • פספילורה
  • קאווה
  • John’s Wort
  • ליזין – Lysine
  • מגנזיום
  • CBD– שמן קנביס שהולך ותופס תאוצה

לפני שאתם בוחרים את תוספי המזון שלכם, מומלץ להתייעץ עם רופא במיוחד אם אתם נוטלים תרופות אחרות. הדבר נכון גם במקרה של עשבי תיבול שעלולים להשפיע על התרופה שאתם לוקחים. להלן הצעות אחרות לתוספי תזונה המשפרים את פעילות המוח:

  1. כורכומין

כורכומין נמצא בטומריק (tumeric), תבלין הודי פופולרי, ומסייע לשיפור הזיכרון וההתמקדות בקרב מבוגרים, הוא מסייע לטיפול בדיכאון, אך אינו מומלץ לנשים הרות. הכורכומין מספק לגוף מגוון של יתרונות, ובשל יכולתו להגביר את זרימת הדם לגוף ולמוח הוא משמש גם ברפואה הסינית המסורתית וגם באיורוודה.

בניגוד לתוספים רבים הדורשים שימוש ממושך עד שניתן לראות תוצאות, אם בכלל, הכורכומין מצליח לשפר את הזיכרון ובנוסף, לשפר את מצב הרוח ולפעול כחומר אנטי דלקתי במיוחד, המאפשר לדם לזרום בחופשיות רבה יותר במוח.

כדי לקבל תגובה טובה, מומלץ לערבב את הכורכומין עם שומן מסוג כלשהו (שמן קוקוס או שמן בריא אחר), על ידי יצירת מיקרו-אמולסין (microemulsion). הקפידו לרכוש כורכומין אורגני באיכות גבוהה, ללא תוספים או חומרי מילוי למיניהם.

  1. רודיולה – Rhodiola

רודיולה מסלק תחושת ערפול ומגביר את יכולת המיקוד. בעוד שבאופן מסורתי צמח הרודיולה נועד לשפר את מצב הרוח ולפעול כנגד עייפות, הרודיולה יכול לסייע גם להגברת רמות הסרוטונין ובכך לגרום לשיפור מצב הרוח הכללי ומיומנויות החשיבה. הרודיולה משפר את חילוף החומרים בגוף, מגביר את האנרגיה ואת היכולת לייצר תרכובות עשירות באנרגיה במוח, בשרירים, בכבד ובדם.

  1. ויטמין 12B

אנשים רבים סובלים מחוסר בוויטמין 12B, אשר עלול לגרום לקשיים כגון: עייפות, זיכרון מוחלש, ערפול נפשי ואפילו דיכאון. ויטמין 12B עוזר לתפקוד תקין של מערכת העצבים, כולל המוח.

נטילת ויטמין 12B תועיל רק לאדם עם חסר בוויטמין זה, לכן חשוב לעבור בדיקת דם שתעיד על רמת ה-12B בדם שלכם.

  1. ויטמין D

ויטמין D, בנוסף להורמונים של בלוטת התריס, הוא הורמון שחייב להיות נוכח בכול אחד מתאי הגוף כדי שאלה ישגשגו. רמות נמוכות של ויטמין D נקשרות לכול מצב, כולל דיכאון, ירידה בזיכרון ואף אלצהיימר.

ויטמין D תומך ביצירת קשרים עצביים חדשים. אם אתם רוצים לשמר את בריאות המוח שלכם, אתם צריכים להתחיל בשיפור הרמה של ויטמין זה בגופכם, בדרך כלל בשילוב עם דיאטה, חשיפה מבוקרת לשמש ותוספות מזון.

  1. אומגה 3

חומצות אומגה 3 הן השומן העיקרי בקרום התא המסייע ליצירת חיבורים עצביים במוח. חומצות אלה מסייעות לשיפור הזיכרון, ולקידום צמיחת נוירונים חדשים התורמים לשיפור הקוגניטיביות.

  1. סיבים פרה ביוטיים – סמבופולר

מדובר בסיבים תזונתיים הפועלים כטיפול פרביוטי במעיים. למה זה חשוב? ובכן, קיים קשר בין המעיים למוח וככול שהתזונה כוללת יותר סיבים תזונתיים החודרים אל מחזור הדם ומשפיעים על פעולת המוח, כך גדלה גם יכולת ההתמקדות בלימודים או במשימה.