מעי רגיז הוא אחד מהמצבים הרפואיים היותר נפוצים באוכלוסייה ועל פי סקרים שונים, ייתכן שעד20% ממנה סובלים ממנו, כאשר הרוב נשים. במעי רגיז נפגעת היכולת של המעי לווסת את התנועה הפריסטלטית, אותה תנועה אשר דוחפת את המזון קדימה. כתוצאה מכך, ייתכנו תקופות של עצירות וההפך לסירוגין או תחושה כללית של חוסר נוחות בבטן, כאבים וכו'.

חשוב להדגיש שרק אם מדובר בתופעה קבועה שחוזרת על עצמה כמה ימים בחודש, היא נחשבת לכרונית. הסברה היא שיש קשר בין לחץ נפשי, ויסות רגשי והורמונים שונים לבין הופעת התסמינים.

בשל האופי הלא עקבי של התסמינים, יש להתאים את אורך החיים אליהם באופן גמיש. לדוגמה, בתקופות של יציאות מרובות עדיף שלא לצרוך מזונות עשירים בסוכר, חלב ואת רוב סוגי הפירות והירקות (אם כי יש כמה שמרגיעים את הקיבה כמו למשל בננה ואפילו רימון). לעומת זאת, בתקופות של עצירות חשוב להרבות באכילת מזונות עם סיבים תזונתיים (כולל ירקות ופירות עם הקליפה) ולשלב שמן זית ברוב הארוחות.

בכל מקרה, יש להקפיד על שתיית מים מרובה על מנת למנוע התייבשות ומצב של תשישות.

טיפול באמצעות תרופות

יש לא מעט תרופות שעשויות להקל על התסמינים, אך הם אינן מספקות פתרון קבוע. לדוגמה, קיימות תרופות המונעות כיווץ של המעי וישנם נוגדי דיכאון להם השפעה חיובית על התסמינים (אם כי ייתכן ששיפור מצב הרוח כשלעצמו והפחתת החרדה והלחצים היום יומיים כשלעצמם מחלישים את התדירות של התופעות).

 

טיפול טבעי משלים

ניתן להקל על מעי רגיז גם באמצעות הרפואה המשלימה, כשהידועה ביותר מבניהן היא הרפואה הסינית. הרפואה הסינית משתמשת בדיקור הסיני, צמחי מרפא ושינויים תזונתיים על מנת להקל על התסמינים ולהרגיע את הגוף. למשל, הדיקור הסיני מתרכז במערכות שונות בגוף ושמירה על איזון ביניהם. צמחי המרפא יכולים להיטיב עם מערכת העיכול והמערכת החיסוניות (חלק מהצמחים אף מכילים חומרים אנטי דלקתיים).

 

תוספי תזונה ותכשירים לטיפול במעי רגיז

מן הסתם, כולנו מכירים את אותם תכשירים המיועדים עבור מצבים של עצירות, אך למרבה המזל גם למצבים של יציאות תכופות יש פתרונות. תכשיר אחד מכונה בשם אלקטרורייס והוא מיועד במקור למי שסובל מדלקת זיהומית בקיבה או המעי, אך יכול לעזור גם כאן. מדובר בתערובת של מינרלים עם אבקת אורז מהם מכינים תמיסה המחזירה את המלחים בגוף למצב מאוזן וכך גם מונעת מצב של התייבשות. ניתן להשיג בצורת תמיסה שמערבבים עם מים או משקה מוכן.

גם סיבים תזונתיים ניתן לצרוך כתוספי תזונה כאשר מערבבים אותם עם מזון רך כמו למשל דייסה או יוגורט, וחשוב לצרוך אותם עם מים. יש הרבה סוגים של תוספים כאלו בשוק, אך יש לשים לב שלעיתים הם מתנגשים עם תוספים אחרים.

מלבד זאת קיימים תוספים אחרים המפורסמים כטבעיים. כאן יש להיזהר מנטילה לאורך זמן ולבדוק שאין חומרים שעשויים לגרום להחמרת הסימפטומים כמו למשל אלוורה.