בשנים האחרונות ישנה מודעות הולכת וגוברת למחלת הפיברומיאלגיה. זוהי תסמונת הגורמת לסבל רב, לכאבי שרירים ולעייפות קיצונית, והיא נפוצה בקרב שני אחוזים מהאוכלוסייה. את המחלה לא פשוט לאבחן מכיוון שחלק מהסימפטומים שלה אופייניים לבעיות רפואיות אחרות.

מהות המחלה

פיברומיאלגיה (או בשמה הרפואי, FMS), לעיתים רבות כלל אינה מאובחנת. הסימפטומים העיקריים והבולטים המאפיינים את המחלה הם כאבי שרירים וכאבים בעצמות. רבים מהחולים נוטים בטעות לחשוב כי הם סובלים מדלקת פרקים, אולם אין זה כך. מה שמקשה עוד יותר לאבחן את המחלה נעוץ בעובדה שכלל אין בדיקות מעבדה שיכולות לזהות אותה. הרופא נסמך לרוב על תלונותיהם של החולים ועל תחושותיהם. בסופו של דבר, מדובר בכאבים כרוניים שאינם מרפים, המביאים לירידה תלולה באיכות החיים של אלה הסובלים מהם.

לעיתים הכאבים מופיעים באזור אחד ולאחר מכן מתפשטים לאזורים אחרים, והם עזים ובלתי נסבלים. רמת הכאבים איננה אחידה. ישנם ימים בהם היא מינורית יותר או שהכאבים מתמקדים באזורי גוף מסוימים, וישנם ימים בהם הכאבים הם כה עזים עד כדי כך שהאדם הסובל מהם מתקשה לתפקד.

אבחון

כפי שנאמר, קשה מאוד לאבחן פיברומיאלגיה. אין שום בדיקות מעבדה או בדיקות רפואיות אחרות שאכן יכולות לאשש את קיומה. עם זאת, הבדיקות כן יכולות לשלול בעיות אחרות. לסובלים מפיברומיאלגיה תלונות רבות, לעיתים כוללניות, ולא מעט פעמים הם חשים שהרופאים אינם מבינים אותם. במקרים קיצוניים יותר, הרופאים המטפלים כלל אינם מאמינים לתלונותיהם. זאת, שוב, מכיוון שהסימפטומים אופייניים לבעיות רפואיות נוספות. חשוב מאוד לפנות לרופא המתמחה בתחום הראומטולוגיה, אשר יוכל לאבחן את קיומה של המחלה. אם הוא מוצא שאכן היא קיימת, ימליץ הרופא על דרכי טיפול.

טיפול

לא תמיד טיפול בפיברומיאלגיה הוא אפקטיבי, אולם ישנן דרכים להקל על הסובלים מהמחלה. בראש ובראשונה יש ליטול תרופות משככות כאבים על מנת להקל את הסבל הרב. בנוסף, הרופאים רושמים תרופות שינה למי שסובל מפיברומיאלגיה, שכן אלה מתקשים לא פעם להירדם, וזאת למרות התשישות הכרונית.

למעט תרופות, ניתן לטפל בסימפטומים באמצעות תרגילי שרירים ופיזיותרפיה המסייעים להרפיה ולהפחתת מתחים. כמו כן, לאחר שמאבחנים כי המטופל אכן לוקה במחלה, יש ללמדו מהו אורח החיים שיתאים לו ביותר בכדי להקל את מצבו. הטיפול חייב להיות רב מערכתי. תרופות לבדן אינן מספקות מענה יאות, כך גם לגבי תרגילי שרירים. בנוסף לתרופות משככות כאבים ולכדורי שינה, נהוג היום להמליץ לחולים ליטול תרופות אנטי דיכאוניות, אם כי לא במינונים גבוהים. גם לתרופות הללו השפעה חיובית על הסובלים מכאבים ומהפרעות שינה.