סכרת היא אחת המחלות הכרוניות הנפוצות ביותר. על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO), מספר האנשים עם סכרת עלה מ-220 מיליון בשנת 2009, ל-346 מיליון בשנת 2011, כאשר 90% מהם מאובחנים עם סוכרת מסוג 2. למרות שתרופות רבות זמינות לטיפול ולמניעת סכרת, אנשים רבים פונים בשנים האחרונות גם לתוספי תזונה, גם בזכות המכירות המקוונות שתרמו לצמיחת השימוש בתוספי התזונה.

סכרת נגרמת כאשר הגוף מתנגד לאינסולין או לא מייצר מספיק אינסולין. מחלה זו, המטופלת על ידי כירורג כלי דם, גורמת לרמות גלוקוזה לא מאוזנות בדם. אין תרופה למחלת הסכרת. עם זאת, אנשים רבים מסוגלים לנהל את רמות הגלוקוז בדם בעזרת תזונה נכונה ופעילות גופנית. אם לא, ייתכן שהרופא ירשום להם תרופות שיסייעו להם לנהל את רמות הסוכר בדם.

יחד עם הטיפולים האלה, אנשים עם סוכרת מנסים להשתמש בתוספי תזונה ובעשבי תיבול במטרה לשפר את רמת הסוכר בדם. טיפולים אלטרנטיביים אלה אמורים לסייע בשליטה על רמות הסוכר בדם, להפחית את ההתנגדות לאינסולין ולמנוע סיבוכים הקשורים לסוכרת.

יש תוספי תזונה שהוכחו כהבטחה, במחקרים שנעשו בבעלי חיים. עם זאת, כרגע יש רק ראיות מוגבלות שיתרונות אלה יסייעו גם לבני אדם.

תוספי מזון לטיפול בסכרת

תמיד טוב לתת למאכלים שאתם אוכלים לספק את הוויטמינים והמינרלים שלכם. עם זאת, יותר ויותר אנשים פונים לתרופות אלטרנטיביות ולתוספי מזון.

אין להשתמש בתוספים אלה במקום הטיפול הסטנדרטי בסוכרת. פעולה זו עלולה לסכן את בריאותכם.

חשוב לדבר עם הרופא שלכם לפני השימוש בתוסף מזון כלשהו. חלק ממוצרים אלה עלולים להפריע לטיפולים ולתרופות אחרות. רק בגלל שמדובר במוצר טבעי, זה לא אומר שהוא בטוח לשימוש.

מספר תוספי מזון נראים היום כמסייעים לטיפול בסוכרת, והם כוללים את המזונות הבאים:

  • קינמון

הרפואה הסינית משתמשת בקינמון למטרות רפואיות כבר במשך מאות בשנים. הקינמון היה נושא למחקרים רבים שביקשו לקבוע אם הוא משפיע על רמות הגלוקוז בדם. מחקר שנערך בשנת 2011 מצא כי קינמון, בכול צורה או תמצית, מסייע לצמצום רמות הסוכר בדם. מחקרים אחרים נעשו, ובכול מקרה, נראה כי הקינמון מראה סימנים שהוא יכול לעזור לטיפול בסוכרת.

  • כרום (Chromium)

הכרום הוא רכיב חיוני המשמש במטבוליזם של פחמימות. עם זאת, מסקנות מחקרים על השימוש בכרום לטיפול בסכרת הן מעורבות. מינונים נמוכים בטוחים עבור רוב האנשים, אך קיים סיכון שכרום עלול לגרום לירידה ברמות הסוכר בדם. מינון גבוה מדי עלול לגרום לנזק לכליות.

  • ויטמין B1

ויטמין B1, ידוע גם בשם תיאמין (thiamine). לאנשים רבים עם סכרת חסר תיאמין. זה עשוי לתרום לכמה סיבוכים סוכרתיים. תיאמין נמוך קשור למחלות לב ולכלי דם.

התיאמין מסיס מים, ומתקשה לחדור לתאים הנזקקים לו. עם זאת, בנפוטיאמין (benfotiamine), תוסף מזון של תיאמין, הוא מסיס שומנים וחודר ביתר קלות את קרום התא. יש מחקרים הסבורים כי בנפוטיאמין יכול למנוע סיבוכים סוכרתיים. מחקרים אחרים לא הראו השפעות חיוביות כלל וכלל.

  • חומצה אלפא ליפואית (Alpha-Lipoic-Acid)

חומצה אלפא ליפואית, ובקיצור ALA, היא חומר נוגד חמצון רב עוצמה. כמה מחקרים מצביעים על כך שחומצה זו:

  • מפחיתה את המתח החמצוני (הפרעה באיזון שבין הגנה נוגדת חמצון, לבין ייצור רדיקלים חופשיים (חמצן תגובתי).
  • מפחיתה רמות סוכר בדם
  • מפחיתה התנגדות לאינסולין.

יחד עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים. שימו לב! את ה-LAL יש לצרוך בזהירות שכן יש לו פוטנציאל להוריד את רמות הסוכר בדם לרמות מסוכנות.

  • ביטר מלון (מלון מר) – ירק, מטפס טרופי וסובטרופי ממשפחת הדלועיים

במדינות כמו דרום אמריקה ואסיה, משתמשים במלון מר לטיפול במצבים הקשורים לסוכרת. יש נתונים רבים, שנאספו במחקרים בבעלי חיים ובמעבדה, על יעילותו של צמח זה כטיפול בסוכרת.

יחד עם זאת, הנתונים לגבי השפעתו על בני אדם, הם מוגבלים. אין מספיק מחקרים קליניים שבוצעו על האדם והמחקרים הקיימים היום הם לא באיכות גבוהה.

  • תה ירוק

תה ירוק מכיל פוליפנולים (polyphenols), שהם נוגדי חמצון. נוגדי החמצון העיקריים בתה ירוק ידועים בשם EGCG, כלומר: epigallocatechin gallate. מחקרים מעבדתיים הראו כי ה-EGCG עשויים להיות בעלי יתרונות בריאותיים רבים כולל:

  • להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם.
  • למנוע סכרת מסוג 2.
  • לשפר את השליטה בגלוקוז
  • לשפר את פעילות האינסולין.

מחקרים על חולי סכרת לא הראו יתרונות בריאותיים, אבל תה ירוק נחשב בדרך כלל כבטוח לשימוש.