סידן, מגנזיום וברזל: איך תדעו שחסר – וכמה לקחת

הרבה אנשים סובלים מחוסר במינרלים חיוניים לגוף כמו, סידן, מגנזיום, ברזל ואבץ. אם אתם שואלים את עצמכם מדוע נוצר בכלל החוסר, הדבר ככל הנראה
נובע מהידלדלות המינרלים הללו במקורות התזונה שלנו. מעבר לכך, גם אם הם מצויים בתזונה, כנראה שאנחנו לא אוכלים מהם מספיק.
על מנת להשלים את החוסרים, ניתן לצרוך תוספי מינרלים. מה שכן, יש גם להיזהר עם הצריכה הזאת, משום שצריכת יתר, עלולה לגרום להרעלות
ולחוסרים במינרלים אחרים. לפני שאתם מתחילים לנטול תוסף, מומלץ קודם כל להתייעץ עם רופא המשפחה וכמו כן עם הרוקח או נציג המכירות.

בואו נדבר קצת על סידן

מדובר על אחד המינרלים החשובים ביותר לגוף שלנו. תוספי הסידן נחלקים לשתי קבוצות – סידן אנאורגני וסידן אורגני. העדיפות היא לצרוך את הסידן האורגני,
משום שהתרכובות שלו נספגות טוב יותר בגוף וגם יש לו פחות תופעות לוואי.
מבחינת צריכה – מומלץ לנשים לאחר הפסקת מחזור ולסובלים מאוסטיאופורוזיס, לצרוך 1000-1500 מ”ג ליום. אם אתם לא נמנים בקבוצות הללו ואתם לא צורכים
מספיק סידן בתזונה שלכם, אז מומלץ לצרוך 300 מ”ג ליום.

בואו נדבר קצת על מגנזיום

כידוע, מגנזיום מהווה מרכיב חשוב בפעילות של כ-300 אנזימים תאיים המעורבים ביצירת אנרגיה ובמטבוליזם. בנוסף, הוא הכרחי לבניית העצם ולפעילות מערכת החיסון.
כמו כן, הוא גם מסייע להורדת לחץ דם ומשפר את פעילות האינסולין בגוף. מבין האוכלוסיות שנמצאות בחוסר במגנזיום, ניתן למצוא את אוכלוסיית הקשישים
וכמו כן כאלה הסובלים ממחלות ובעיות בדרכי העיכול, חולי סוכרת סוג 2, חולים במחלות גנטיות המשבשות את פעילות הכליות ועוד. בקופת החולים, לא ניתן
לבצע בדיקת מגנזיום ועל כן במקרה הזה – אתם צריכים להיות קשובים לגוף שלכם. אחד התסמינים המובהקים לחוסר במגנזיום הוא התכווציות שרירים, בייחוד בלילה.
מבחינת צריכה – ניתן לצרוך תוספי מגנזיום מתאימים במינון של 300-350 מ”ג ליום. תוספי מגנזיום מוכרים הם, מגנזיום UP, מגנזיום ציטראט וכו’. אין הנחיות מיוחדות
לצריכת המגנזיום. מה שכן, אם אתם נוטלים גם תוסף סידן, אז כדאי לנטול את תוסף המגנזיום בסמוך אליו. זאת משום ששני המינרלים פועלים יחד בתהליכים שונים
בגוף.

בואו נדבר קצת על ברזל

בגדול, אנו לא צריכים כמויות גדולות של ברזל בגוף. מספיקה גם כמות מזערית של ברזל, מה שכן רבים מאיתנו לא מגיעים גם לכמות הקטנה הזו. למעשה,
חוסר בברזל הוא הכי שכיח אצל נשים בגיל הפריון, אצל ילדים, מתבגרים וקשישים וכמו כן אצל אנשים הסובלים מבעיות ספיגה הקשורות למערכת העיכול,
מסוכרת או מלחץ דם גבוה. התסמינים לחוסר בברזל, מורגשים רק כאשר החוסר כבר במצב מתקדם. הם כוללים עייפות, עצבנות, כאבי ראש, נשירת שיער וכו’.
ניתן לגלות חוסר בברזל על ידי ביצוע של בדיקת דם. אין לצרוך על דעת עצמכם תוסף המכיל ברזל. יש לבדוק את תוצאות בדיקת הדם ולאחר מכן להתייעץ עם הרופא.
מבחינת צריכה – יש להתייעץ עם הרופא. את הברזל, מומלץ לנטול יחד עם מיץ תפוזים שמכיל ויטמין C. זאת משום שאותו ויטמין C, מגביר את ספיגת הברזל. את הברזל
לא מומלץ לצרוך עם מזונות המכילים סידן, זאת משום שהם מעכבים את ספיגת הברזל.