כאבי גב ומפרקים הם כאבים שכמעט כל אחד מאתנו יחווה בשלב כזה או אחר במהלך החיים. כאבי גב הם היותר מוכרים ונגרמים ממגוון רחב של סיבות כגון הרמת משאות כבדים, חוסר בפעילות גופנית, ישיבה ממושכת, אך גם מצבי רוח וצריכה מוגברת של אלכוהול או עישון, כמו גם עייפות וחוסר שינה.

כאבי מפרקים מאפיינים לא רק אנשים בגיל מבוגר, אלא עשויים להיגרם מפציעות ספורט מכיוון שתנועות מונוטוניות מפעילות לחץ על מפרקי הגוף. במקרים רבים הסחוס שבין המפרקים פשוט הולך ונשחק וגורם למצב דלקתי . במצב של דלקת, קיימים לא רק כאבים, אלא גם נוקשות של האזורים הפגועים, במיוחד בשעות הבוקר.

תכשירים לטיפול בכאבים

תכשירים לטיפול בכאבי מפרקים

התכשירים העיקריים בשוק כוללים את שני החומרים  גלוקוזאמין וכונדרואיטין. הכונדרואיטין הינו חומר סיכה הנמצא בתוך המפרקים ובין היתר בונה את הסחוס באמצעות זירוז של פירוק ובניית הקולגן מחדש. הגלוקוזאמין מסייע בשמירת הנוזלים ומווסת את החילוף שלהם. חלק מן התכשירים מכילים גם חומרים נוספים, כך שחשוב לקרוא את הוראות השימוש ולבדוק כי לא קיימת התנגשות עם תרופות אחרות.

מלבד זאת, ניתן ואף מומלץ להיוועץ ברופא אורטופד לצורך מעקב קבוע. לעיתים הרופא ימליץ על תרופות למניעת הסימפטומים כגון תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות. יחד עם זאת, יש לדעת כי בטווח הרחוק הן עשויות לפגוע בכליות ומערכת העיכול, כך שיש לבצע בדיקות תקופתיות על פי הוראות הרופא. ניתן גם לקחת סטרואידים מספר מוגבל של פעמים בשנה, אך ההשפעה שלהם חולפת לאחר כמה חודשים.

כאבי גב

רבים משתמשים במשככי כאבים או בחומרים אנטי דלקתיים על מנת לטפל בכאבי גב. למרות שחלקם אכן יעילים ומצליחים להפחית את הכאב, חשוב לזכור שיש להשתמש בהם במקביל להתייעצות עם הרופא מכיוון שבטווח הארוך הם עשויים לתופעות לוואי. במיוחד יש לשים לב לאופיאטים שהם משככי כאבי חזקים יותר הניתנים רק במרשם רפואי.

שיטות טבעיות להקלה על הכאבים

כאבי מפרקים

מספר חומרים נמצאו יעילים בהפחתת כאבי מפרקים, וביניהם שורש הג’ינגר (זנגביל) בזכות התכונות האנטי דלקתיות שלו והיכולת שלו לשלוט בחומציות הקיבה באמצעות הזרמת הדם אליה.

מלבד זאת, נמצא שגם לאומגה 3 יש את היכולת להפחית את הכאבים במידה ניכרת. חשוב לשלב בתפריט היומי דגי ים צפוני כגון דג סלמון בהם קיים ריכוז גבוה של אומגה 3. מי  שלא אוהב דגים ישמח לדעת שאומגה 3 נמצאת גם במגוון רחב של מזונות אחרים כגון שמן פשתן וזרעי פשתן אותם ניתן לשלב במזונות אחרים, ברוקולי, אגוזי מלך, קטניות ואגוזים. ניתן גם להשלים את החוסרים באמצעות טבליות אומגה 3.

קיימים גם מספר צמחי מרפא שיכולים למנוע כאבי מפרקים ובראשם כורכום המכיל כורכומין אנטי דלקתי. צמחים נוספים הם “ציפורני השטן”, סרפד, שן הארי, ויטנציה וליקריץ. לרוב המטפל ברפואה משלימה מתאים את התרכובות של צמחי המרפא האלו לכל מטופל בנפרד.

כאבי גב

על פי הרפואה המשלימה כגון הרפואה הסינית, כאבי גב הם לא גזרה משמיים והמטרה היא למצוא בדיוק מה גורם להם ולא לטפל רק בתסמינים. הגישה היא הוליסטית ולא מתמקדת בגב בלבד, אלא גם ביחסי הגומלין בין איברי הגוף השונים אשר פגיעה בהם עשויה להקרין אל הגב.

לדוגמה, טיפול בכאבי גב בעזרת דיקור סיני מתמקד בנקודות ספציפיות בגוף לאחר אבחון. תפקידו להגביר את זרימת הדם לאזורים פגועים, להפחית את הדלקת ולשחרר שרירים תפוסים. בנוסף, הוא יעיל בשחרור מתחים רגשיים העשויים להחריף את הכאב.

באופן דומה, קיימות פורמולות של צמחי מרפא מסורתיים המותאמים לכל מטופל ולהם תכונות אנטי דלקתיות.

קיימים גם טיפולים לחיצות ומתיחות כגון “טווינה” ו”סוטאי” אשר משפרים את יכולת התנועה של הגוף, את זרימת הדם ומחזקים את שרירי הגב.

הקפדה על אורח חיים בריא והרגלי תנועה נכונים

מזונות כמו קפאין, אלכוהול, גלוטן וסוכר לבן יכולים להחריף דלקות מפרקים ולכן רצוי להימנע מהם.

בנוגע לכאבי גב, יש מספר דברים שחשוב לזכור:

1.חלק גדול מאתנו יושבים שעות ארוכות מול מסך המחשב, הטלווזיה וכמובן בזמן נהיגה. במידה וניתן, רצוי לקום כל כ-30 שניות ולבצע מתיחה של הידיים כלפי מעלה או לעשות סיבוב בחדר במשך מספר דקות.

2.על מנת להימנע מכאבי גב תחתון, במיוחד אם יושבים על כיסאות שאינם אורטופדים, רצוי לשים כרית קטנה או אפילו מגבת מגולגלת בין המשענת ובין הגב התחתון על מנת לשמור על הגב ישר.

3.ניתן להקל על עמידה ממושכת באמצעות הצבה של שרפרף קטן מתחת לאחת הרגליים.

4.הרמה של משקולות ומשאות כבדים צריכה להיעשות כאשר הרגליים כפופות והגב ישיר ב”עמידת צפרדע”.

5.ככלל, מומלץ לבצע פעילות גופנית, אפילו מתונה כגון הליכה, תרגילי התעמלות או אפילו שחייה.

ושתהיה רק בריאות!