חומצות שומן הן תרכובות אורגניות החשובות לקיום תהליכים שונים בגופינו. רוב חומצות השומן מיוצרות בגוף, אולם יש 2 קבוצות של חומצות שומן שהגוף שלנו לא יכול לייצר בעצמו ועל כן יש לצרוך אותן דרך המזון. מדובר על חומצות שומן חיוניות הנקראות אומגה 3 ואומגה 6. במאמר זה, נתמקד באומגה 3 – אחת מבין חומצות השומן המוכרת והמדוברת ביותר.

אומגה 3 במזון

מקורה בעיקר בדגים כמו סלמון, טונה ומקרל. אם אתם לא צורכים דגים, תוכלו גם לצרוך אותה דרך המזונות הבאים: שמן פשתן, אגוזי מלך, פולי סויה, דלורית, תרד, אורז בר, פלפל אדום, כרוב ניצנים, זרעי צ’יה ומזונות נוספים. במידה והתזונה שלכם לא כוללת את המזונות שהוזכרו לעיל, תוכלו גם לצרוך אותה בצורה של תוספי תזונה שונים בהם, אלספה מקס למשל. לפני נטילת כל תוסף תזונה, יש להיוועץ ברופא המשפחה. אל תנטלו תוסף תזונה על דעת עצמכם, שכן עשויות להיות תופעות לוואי.

linseed-1615628_640

מה צריך לבדוק כאשר באים לרכוש תוסף תזונה המכיל אומגה 3?

יש לבדוק שהתוסף אכן מכיל יחס גבוה של אומגה 3

יש לבדוק שהצורה הכימית היא טריגליצריד ולא באתיל אסתר

יש לבדוק שהתוסף לא מכיל שומן רווי

יש לבדוק שהתוסף הוא בעל רמת חמצון נמוכה

יש לבדוק שהתוסף עומד בתקנים הבינלאומיים ובתקנים של מדינת ישראל, באשר להימצאות מתכות כבדות

אומגה 3 יתרונות

היא מפחיתה את הסיכונים ללקות במחלות לב – הדבר נעשה באמצעות חומצת השומן DHA המצויה באומגה 3. זו מפחיתה את רמת השומן בדם ומונעת ממנו לשקוע בדפנות העורקים. כך הסיכויים ללקות במחלות לב או לקבל התקפי לב, פוחתים משמעותית.

היא משפרת את מצב הרוח ומסייעת במצבים של דיכאון – אומגה 3 מכילה חומצות שומן המכילות נוגדי דיכאון טבעיים. אלו עוזרים לשפר את מצב הרוח ולהפחית תסמינים של דיכאון.

היא מסייעת להתמודדות עם דלקות כרוניות – בגלל שיש לה השפעה אנטי דלקתית גבוהה, הצריכה שלה במינון המתאים, מסייעת לטיפול בדלקות שונות כמו דלקת פרקים.

היא מפחיתה הפרעות קשב וריכוז – מקלה על התסמינים של בעיות הקשב והריכוז ואף יכולה לשפר את היכולות הקוגניטיביות של הילדים.

היא מסייעת למניעת אלצהיימר ודמנציה –לטווח הארוך, צריכה גבוהה של אומגה 3, עשויה להפחית משמעותית את הסיכון לחלות במחלות הללו. יחד עם זאת, בסופו של דבר, הכל נתון גם לפרמטרים נוספים הקשורים לגוף האדם ולמצבו הבריאותי.