ויטמין D הוא אחד הויטמינים החשובים ביותר לגוף: הוא מסוגל למנוע מספר גדול של מחלות, תורם לבריאות השיניים ואפילו לשמירה על מצב רוח תקין. בניגוד לשאר הויטמינים אותם הגוף שלנו מסוגל לייצר בעצמו, על מנת ליצור ויטמין D אנחנו חייבים להיחשף לשמש.

המחקרים מראים שאצל שליש מן הישראלים קיים מחסור בויטמין D, במיוחד אצל אוכלוסיות הלובשות בגדים ארוכים. כמו כן, אנשים כהי עור זקוקים למידת חשיפה רבה יותר.

אילו מאכלים עשירים בויטמין D?

יש לא מעט מאכלים שעשירים בויטמין D וביניהם דגים שמנים כגון מקרל וסרדינים, בשמן דגים (עדיין רצוי לסנן קופסאות שימורים לפני האכילה), חמאה, חלמון ביצה (החלק הצהוב), חלקים פנימיים כגון כבד וחלב 3%.

תוספי תזונה המכילים ויטמין D?
כפי שאפשר להתרשם, רוב המזונות המכילים ויטמין D הם לא בדיוק מזונות בריאות, במיוחד עבור מי שצריך להקפיד על דיאטה דלה בשומנים. בנוסף, גם אם צורכים אותם בכמויות גדולות, לרוב אין זה מספיק על מנת להשלים את החסרים במלואם.

כאן בדיוק נכנסים לתמונה תוספי התזונה. מכיוון שמדובר בתוספי תזונה פופולאריים, קיימות יחידות בינלאומיות וישנן כמויות ספציפיות מומלצות לכל גיל.

בכל טיפה יש כ-200 יחידיות בינ”ל וההמלצות הן כדלקמן:

  • עד גיל שנה : שתי טיפות (400 יח’)
  • עד גיל חמישים : טיפה אחת (200 יח’)
  • בין גיל 50 ל-70 : שתי טיפות (400 יח’)
  • מעל גיל 70: 3 טיפות (600 יח’)

כיצד תורם ויטמין D לבריאותנו?

במשך השנים נעשו לא מעט מחקרים על התרומה של ויטמין D לבריאותנו, אם לא כולם היו חד משמעיים:

  • ויטמין D תורם לאיכות העצם ולכן יכול למנוע רככת אצל ילדים ותינוקות וחשוב למניעת שברים בגילאים מבוגרים
  • מחקרים מסוימים הראו שהויטמין יכול להגן על מערכת הנשימה והוא חשוב גם לטיפול באסתמה ואפילו בשחפת
  • אצל נשים עם רמות תקינות של ויטמין D שהחלימו מסרטן השד היו פחות מקרים בהם המחלה חזרה
  • אימהות שלהן רמות נמוכות של ויטמין היו בסיכון גבוה יותר להולדת ילדים הסובלים מאוטיזם או מכישורים מילוליים נמוכים. גם באזורים עם מעט אור שמש, אחוז הילדים הסובלים מאוטיזם הוא גבוה יותר
  • ויטמין D3 עשוי למנוע את ההצטברות של העמילואיד במוח, אותו חומר אשר נמצא קשור להיווצרותה של מחלת האלצהיימר.
  • רמות נמוכות של ויטמין D נמצאו קשורות גם לשבץ וטרשת נפוצה
  • נראה כי קיים קשר בין חוסר בויטמין D לבין דיכאון
  • ויטמין D עשוי לסייע במניעת עששת  

במחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת נברסקה נמצא כי יש לויטמין D גם פוטנציאל להילחם במחלת העור הנפוצה, אורטיקריה (סרפדת). מכיוון שלמחלה יש מאפיינים אלרגיים, המחקר עולה בקנה אחד עם מחקרים אחרים שמראים על קשר אפשרי בין מחסור בויטמין D  והתפתחות אלרגיה למזון.