לאורך החיים העצמות בגוף עוברות תהליכי בניה והרס על מנת להתחזק. אולם בשלבים ובמקרים מסוימים ההרס יכול לגבור על הבנייה ולהוביל לדלדול העצם. בכך העצמות הופכות ליותר חלשות והסיכון להיווצרותם של שברים הולך וגדל. עם זאת מדובר במצב הפיך וככל שמתמודדים עמו מוקדם יותר כך גדל הסיכוי לשפר את החיים ולחזק את העצמות בעתיד.

מהו דלדול העצם?

באופן כללי בגוף שלנו ישנם תאים בוני עצם ותאים הורסי עצם. תאים אלו פועלים כדי לחזק את העצמות. אולם לאורך החיים גורמים שונים עשויים לפגוע בכמות תאי העצם, ביניהם גורמים תורשתיים כמו משקל ומחלות, גורמים סביבתיים כמו תזונה, עישון או היעדר פעילות גופנית, טיפולים או תרופות ומחלות כרוניות.

כאשר הגוף שלנו גדל, בילדות ובמהלך תקופת הבגרות, תהליכי הבנייה של העצם מהירים וחזקים יותר מתהליכי הפירוק שלה (הספיגה). לכן ככל שהעצם נבנתה באופן מיטבי יותר בגיל צעיר כך היא תהיה חזקה יותר ותשמר בגיל מבוגר יותר. במקרים בהם העצם חלשה ותהליך לא היה מיטבי עשויה להיווצר מחלה הקרויה דלדול העצם, המוכרת גם בשם אוסטאופורוזיס. מחלה זו מתקיימת כתוצאה מהפחתת דחיסות המינרלים בעצם, הפוגעת במסת העצם ומגבירה את הסיכון לשברים.

איך מאבחנים?

אוסטאופורוזיס זו מחלה אשר מתפתחת בהדרגה, כאשר לעיתים אף לא נשים לב לקיומה, מכיוון שהיא אינה גורמת לאילו שהם כאבים. התסמין העיקרי של המחלה הוא נטייה לשברים ותסמין זה עלול שלא להתגלות ולו רק בגלל שלוקח זמן עד שמסת העצם תרד בצורה כזו שתוביל לשברים. לרוב יש לשים לב לכאבים בגב ולשברים שגרמים מחבלות מינוריות או ללא חבלות כלל בחלקו התחתון של עמוד השדרה, בשורש כף היד ובצוואר הירך. יש לציין כי זיהוי מוקדם של המחלה יסייע להאט ואף לעצור את קצב התפתחותה, כאשר בדיקת האבחון המומלצת לכל אותם אלו שנמצאים בקבוצת הסיכון נקראת DXA.

כיצד מתמודדים?

מניעה היא אחת הדרכים העיקריות להתמודד עם דלדול עצם. שמירה על מסת העצם מתאפשרת באמצעות אורח חיים מיטבי הכולל פעילות גופנית, תזונה עשירה בסידן ובמקרים מסוימים, טיפול תרופתי או נטילת תוספי תזונה בהתאם להמלצת רופא ומצבם של המטופלים.

מומלץ לבדוק שאין לכם מחסור בוויטמין די, שכן הוא בעל תפקיד משמעותי בספיגת הסידן בגוף. וויטמין די נמצא במזונות שונים ובאור השמש. כמו כן כדאי להקפיד על ביצוע פעילות גופנית מאומצת על בסיס יומיומי, לשמור על מסת גוף ומשקל תקינים ולהימנע מצריכה מוגברת של אלכוהול וקפאין.

אמצעי מניעה נוסף הוא הקפדה על יציבה נכונה של הגוף. יציבה נכונה מונעת את הלחץ על החוליות ובכך מפחיתה את הסיכוי לשברים במידה והעצמות חלשות. בנוסף יציבה נכונה יכולה לסייע בהפחתת עומסים על המפרקים והעצמות, לעודד את חיזוק השרירים והעצמות ולגרום לנו להרגיש טוב יותר באופן כללי.