בדקו : האם אתם נוטלים אומגה 3 בצורה הנכונה?

יש לא מעט המלצות של ארגוני בריאות וארגוני רופאים באשר לצריכה יומיומית של אומגה 3. כל זאת, על מנת לשפר את בריאות הגוף והנפש ולמנוע התפתחות של כל מיני מחלות ובעיות רפואיות שונות. לדוגמה, אם ניקח את ההמלצה של משרד הבריאות הקנדי, נוכל לראות שיש המלצה לצריכה של 1500 מ”ג אומגה 3 מדי יום ואם ניקח את ההמלצה של אגודת הלב האמריקאית, נוכל לראות שיש המלצה לצריכה של 2000 עד 4000 מ”ג אומגה 3 ביום, לאנשים הסובלים מרמות כולסטרול גבוהות או לכאלה הסובלים מלחץ דם גבוה.

למעשה, אכילת מזונות עשירים באומגה 3 וכמו כן נטילת תוספי תזונה מתאימים המכילים אומגה 3, כמו אלספה מקס למשל, חשובים מאוד לבריאות הגוף שלנו. לצערנו, היום אי אפשר להסתמך רק על המזונות שאנו אוכלים, משום שיש הרבה מזונות שהינם מעובדים ומטוגנים והם מכילים חומצות שומן מסוג אחר הנקראות אומגה 6. עודף בהן, עשוי לגרום להתפתחות של מחלות כרוניות שונות וכמו כן אותו עודף, עשוי לייצר תהליכי דלקת בגוף. נכון שגם אומגה 3 וגם אומגה 6 חיוניים לתפקוד תקין של הגוף, מה שכן היחס ביניהם צריך להיות מאוזן.

מה ההבדל בין המקורות לאומגה 3?

אומגה 3 הגוף לא יודע לייצר בעצמו. על כן, יש צורך באספקה של אותן חומצות דרך התזונה או דרך תוספי תזונה. יש שני מקורות עיקריים של חומצות שומן אומגה 3 – מן החי (צריכה של דגים בעיקר) ומן הצומח (צריכה של אגוזי מלך, זרעי פשתן, זרעי צ’יה וכו’).  אומגה 3 מן הצומח, מכילה חומצת שומן מסוג ALA ואילו אומגה 3 מן החי, מכילה חומצת שומן מסוג EPA ו-DHA.

איך להשתמש נכון באומגה 3?

מינון – חשוב להקפיד על המינון המתאים. זה ייתן בהמלצת אנשי מקצוע.

הכמות לכמוסה – יש לשים לב לכמות הכוללת של אומגה 3 בכמוסה. כלומר יש לבדוק את הערכים של ה-EPA ושל ה-DHA. נניח אם יש לכם כמוסה שמכילה 900 מ”ג שמן דגים, שמתוכו 600 מ”ג הן חומצות שומן אומגה 3 ויש לצרוך 1800 מ”ג אומגה 3, אז עליכם לטול שלוש כמוסות כאלה.

זמן נטילת התוסף – אומגה 3, יש לטול אחרי ארוחה שמכילה מעט שומן (5 גרם). כך אפשר להפעיל את המנגנונים שאחראים לספיגת שומנים במערכת העיכול. אין לקחת את התוסף על קיבה ריקה.

הפחתה בצריכה של שומנים אחרים – אם אתם לוקחים אומגה 3, עליכם להפחית בצריכת שמנים ממקור צמחי או שומני טראנס. אם יש רמות גבוהות מאלה בגוף, הדבר יכול להפריע לפעילות של האומגה 3.

למי כדאי להימנע מאומגה 3?

אם אתם סובלים מבעיות של קרישת דם, נוטלים תרופות שמגבירות את דילול הדם, תרופות לטיפול בסוכרת או שאתם נוטלים תרופות לבעיות לב, אז עליכם קודם כל להתייעץ עם רופא, בטרם נטילת אומגה 3. אגב, ההנחיה הזאת נכונה גם לאנשים הסובלים מבעיות כרוניות שונות וכמו כן לכאלה הנוטלים תרופות באופן קבוע.