איך תוספי תזונה יכולים לעזור לכם לישון יותר טוב בלילה?

שינה, היא משהו שכל בני האדם זקוקים לה אבל לא כולם באמת נהנים ממנה. פגיעה באיכות השינה עלולה להתרחש בגלל מגוון רחב של סיבות כולל הרגלי שינה לקויים או מצבים נפשיים ופיזיים שונים, אבל השורה התחתונה זהה: חוסר שינה לא טוב לגוף ויש לטפל במצב זה בהקדם האפשרי.

חרדה כדוגמה למצב נפשי שגורם להפרעות שינה – חרדה היא תופעה נפשית שעלולה למנוע שינה או להשפיע על איכות השינה בלילות. שימוש בתוסף תזונה מסוג גינקו בילובה (Gingdo Biloba), מסוגל לחזק את יכולת ההתמודדות עם חרדות. צמח זה משפיע על חוסר מנוחה רגיל אך הוא גם מפחית סימפטומים של חרדה, מצב שכיח שעלול להחריף ולהפוך לכרוני. בחוסר שינה הנגרם בגלל חרדות אפשר לטפל גם באמצעות טיפולים הומאופתיים. ההומאופת יבחן את הרגלי השינה של המטופל ויציע לו תרופה הומאופתית מתאימה.

אלרגיה כדוגמה למצב פיזי שגורם להפרעות שינה – אלרגיה היא תופעה שבאה לביטוי במגוון דרכים, כגון אף נוזל, התעטשויות מרובות, קשיי נשימה או פריחה על העור. בכל מקרה, אלרגיה עלולה להקשות על ההירדמות ולפגום באיכות השינה. במקום להשתמש בתרופות המכילות סטרואידים, אפשר להתמודד עם האלרגיה בעזרת תוספי מזון כגון ׳Sx׳ (סופורקס לאלרגיה עונתית), או באמצעות ההומאופתיה.

5 תוספי מזון טבעיים לטובת שינה מתוקה

קיימים בשוק תכשירים רבים לטיפול בנדודי שינה זמניים או בתשישות כרונית המתבטאת בקושי להירדם. יחד עם זאת, מומלץ להעדיף תחילה את התכשירים הטבעיים.

להלן שבעה תוספי מזון טבעיים מומלצים:

  1. מלטונין – המלטונין מומלץ לעתים קרובות לאנשים המתלוננים על נדודי שינה. המלטונין הוא הורמון טבעי המופק על ידי הגוף. להורמון זה יש תפקיד חשוב במחזור השינה והעירות, כאשר רמות המלטונין עולות בערבים ויורדות בבקרים. המלטונין הוא למעשה תוסף טבעי לשינה ולא תרופה.

כיוון שהמלטונין כבר נמצא בגוף, תוסף מזון זה הוא הטוב ביותר במקרים שבהם חל שיבוש במחזור השינה והעירות, למשל כתוצאה מג׳ט-לג או בגלל עבודה במשמרות. תוסף זה יכול לעזור לכם להירדם ביתר קלות ולישון במשך זמן רב יותר. והחשוב מכול, תופעות הלוואי כתוצאה משימוש במלטונין הן מועטות, כי ההורמון נלקח למשך זמן קצר בלבד. לשימוש ארוך טווח מומלץ להתייעץ עם הרופא.

  1. שורש הוולריאן (valerian) – שורש זה, המצוי באסיה ובאירופה, הוא אחד מתוספי השינה הנפוצים ביותר בעולם המערבי. מחקרים הוכיחו כי 80% מהמטופלים דיווחו על שיפור באיכות השינה שלהם, בהשוואה לנטילת פלצבו. למרבה הצער, מחקרים אחרים שבדקו את שורש הוולריאן התקשו להוכיח בוודאות שהוא אכן מטפל בנדודי שינה קצרי טווח, והתקשו גם לקבוע מהו המינון הבטוח והיעיל ביותר לשימוש.

אם אתם מעוניינים לנסות את הוולריאן, מומלץ להתייעץ עם הרופא שיוכל לקבוע מהי המנה הבטוחה ביותר עבורכם, או לנווט אתכם לכיוון של תוסף מזון מתאים יותר לצרכים שלכם.

  1. קמומיל – צמח זה משמש כבר מאות בשנים להכנת תה צמחים. הפופולריות שלו, בעיקר בשעות הערב, קשורה ככול הנראה ליכולות הטבעיות שלו לסייע לשינה טובה.

הקמומיל שימש במשך שנים לטיפול במגוון מחלות כולל דלקת, קדחת השחת ועוויתות בשרירים, כמו גם טיפול בהפרעות שינה.

ההשפעות המרגיעות של הקמומיל לא היוו נושא למחקרים רבים, אם כי מחקר קרדיו-וסקולרי אחד מצא כי 10 מתוך 12 המטופלים נרדמו וישנו שינה עמוקה לאחר שתיית תה קמומיל. מחקר נוסף מצא כי הקמומיל גורם לפעילות היפנוטית ובעת טיפול בבעיות שינה מטרידות מאוד, לקמומיל יש יכולת להרגיע את המטופל.

והחשוב מכול, תופעות הלוואי של הקמומיל הן מינימליות למדי, ואפשר לרכוש אותו בקלות כתוסף מזון בכול חנות טבע.

  1. טריפטופן (Tryptophan) – טריפטופן הוא חומצת אמינו המקדימה את הסרוטונין, והכרחית לייצור המלטונין. לכן, אין זה מפתיע שחומצת אמינו זו משפיעה לטובה על השינה. אחד המחקרים בנושא מצא כי גרם אחד בלבד של טריפטופן עשוי לשפר את איכות השינה ולעזור למטופל להירדם בקלות. תוסף תזונה זה הוכח גם כמייצב הפרעות שינה בטווח הקצר, הנגרמות כתוצאה מנטילת תרופות שונות.
  2. קאווה (Kava) – צמח מאיי האוקיינוס השקט שימש במשך אלפי שנים את הילידים באזור בשל כוחו המהפנט. הקאווה מפחית תסמיני חרדה, ויכול להועיל במקרה של הפרעות שינה.